Auteur Topic: Hemel "reizen"  (gelezen 1301 keer)

NBABE

• re-birth
    • Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Gepost op: maart 15, 2004, 10:22:15 pm »
na laat ik maar van de stelling maken,
Kunnen wij hemelervaring hebben volgens de bijbel...
als je dat gelooft, hoe denk je daar te zijn te komen ect.?
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2004, 12:32:09 pm door NBABE »
At his feed we cant pretend
So just come as you were mend!

I was not made for this earth,
My scream is for a re-birth

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2004, 11:56:37 pm »
Wat is de stelling? Ik snap niet zo goed waar je heen wilt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2004, 09:51:00 am »
Ik begrijp dit ook niet zo goed. Soms heb ik wel het gevoel dat ik in een hemel op aarde leef. Dat heeft niet zozeer te maken met de gebrokenheid die je hier ervaart op aarde alswel hoe je hier mee om gaat.

NBABE

• re-birth
    • Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2004, 12:31:41 pm »

lonneke

• Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2004, 01:46:18 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 12:31:41 schreef nothing but a beaming eye:
Wanneer dat al zo is ( ik weet niet of iets dergelijks in de bijbel staat) dan zou dat al in je dromen zijn.

NBABE

• re-birth
    • Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2004, 04:39:20 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 13:46:18 schreef lonneke:
[...]

Wanneer dat al zo is ( ik weet niet of iets dergelijks in de bijbel staat) dan zou dat al in je dromen zijn.

om even 2 texsten te gebruiken, lees voor rest hele stuk van JEzus onze hogeprister door, zie Hebreeen....

Kolosse 3: 1
Als u met Cristus bent opgewekt ten leven, streef dan ook naar de dingen die boven zijn, waar cristus zetelt aan de rechterzijde van God.

Hebreeen 4:1
"nu geld Gods belofte dat we mogen binnenkomen om met hem te ruste, nog steeds. We moete er moeten er dus voor oppassen dat niemand van u de schijn opwekt achter te blijven".

Dromen gebruikt God ook om dingen te laten zien...inderdaad, en meer?

In Nederland zijn we zo weinig bezig met dit geestelijke, terwijl het juist zo ECHT is... waarom?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #6 Gepost op: maart 16, 2004, 05:09:53 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 16:39:20 schreef nothing but a beaming eye:
In Nederland zijn we zo weinig bezig met dit geestelijke, terwijl het juist zo ECHT is... waarom?
Omdat de Nederland een van de meest geseculariseerde landen van Europa is waarin de meeste mensen niet geloven?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #7 Gepost op: maart 16, 2004, 05:36:30 pm »
Leven vanuit de geestelijkheid, dat is je EGO hebben leren afleggen en God, je naaste en jezelf onvoorwaardelijk lief hebben. Als iedereen daar naar zou streven zouden we in een hemel op aarde leven.

NBABE

• re-birth
    • Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #8 Gepost op: maart 17, 2004, 01:43:30 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 17:36:30 schreef lonneke:
Leven vanuit de geestelijkheid, dat is je EGO hebben leren afleggen en God, je naaste en jezelf onvoorwaardelijk lief hebben. Als iedereen daar naar zou streven zouden we in een hemel op aarde leven.

En vanuit aarde nou gewoon naar de hemel gaan?
naar binnen stappen?
of wat dan ook?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2004, 01:52:09 pm »
Ik snap de stelling nog steeds niet .  |:(

lonneke

• Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2004, 01:56:02 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 13:43:30 schreef nothing but a beaming eye:
[...]

En vanuit aarde nou gewoon naar de hemel gaan?
naar binnen stappen?
of wat dan ook?

--------------------------------------------------------------------------------

We leven nu al in de hemel

Op aarde hebben we een onduidelijk beeld van de geestelijke werkelijkheid, omdat onze primaire gerichtheid op de stoffelijke wereld dat blokkeert. Gelovigen op aarde leven vanaf het moment van hun wedergeboorte ook al in de hemelse sfeer, maar lang niet zo bewust als na het aardse leven. Paulus spreekt terecht over onze plaats in de hemelse gewesten, die we tijdens het aardse leven al innemen (Ef.2:6). Ook schrijft hierover het volgende:

"Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben." (1 Korintiërs 13:12).

In de hemel zullen we andere zintuigen hebben, waarmee we alles in de geestelijke wereld kunnen waarnemen. We hebben het al eerder gehad over de cherubs uit Openbaring 4, die aan de binnenkant en aan de buitenkant vol waren met ogen, oftewel geestelijke zintuigen (vers 8). Deze cherubs zijn dichter bij God dan ieder ander hemelwezen en hebben kennelijk een buitengewoon vermogen om Gods grootheid waar te nemen. Ik verwacht dat wij ook iets van dat waarnemingsvermogen zullen hebben. We weten dat blinde mensen niet gestoord worden door visuele beelden en juist daardoor een veel sterker ontwikkelde intuïtie hebben. Met hun "geestesogen" zien ze vaak meer dan ziende mensen. Op dezelfde manier verwacht ik dat we in de hemel ook geestesogen zullen hebben, waarmee we een ongekend waarnemingsvermogen zullen hebben. We zullen bijvoorbeeld nieuwe dingen van God gaan ontdekken, die ons huidige begrip te boven gaan.

Het bijbelboek Openbaring laat ons veel dingen zien vanuit een hemels perspectief. We zien dat daar plaats en tijd in elkaar overvloeien. Deze begrippen zullen daar een heel andere rol spelen dan hier op aarde. Misschien kunnen we het een beetje vergelijken met onze dromen. Daarin kunnen we heel gemakkelijk door de tijd lopen en ook in een mum van tijd in een ander werelddeel zijn. Dromen spelen zich immers af in de menselijke geest, dus de vergelijking is misschien niet eens zo heel slecht.

Toch is het begrip "tijd" in de hemel geen verleden tijd geworden. Johannes heeft immers meegemaakt dat er eens een half uur stilte was in de hemel (Op.8:1). Alleen God staat als Schepper volledig boven ruimte en tijd (1Petr.3:8); zijn schepselen zullen het begrip tijd wellicht veel anders en ruimer ervaren, maar binnen door God bepaalde grenzen.

In de hemel zullen we ook niet meer gebonden zijn aan ruimte, zoals op aarde. De geestelijke wereld is vele malen uitgebreider en dynamischer dan de stoffelijke wereld.

"Niemand voelt in de hemel afstand, want zodra iemand de wens te kennen geeft naar een andere plaats te gaan, bevindt hij zich daar reeds. Afstand voelt men alleen in de materiële wereld. Als iemand een andere heilige wil zien, kan hij zichzelf in een ogenblik daarheen verplaatsen, of die andere bevindt zich plotseling in zijn tegenwoordigheid."

HaJee

• Bekijk profiel
Hemel "reizen"
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2004, 05:27:38 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 16:39:20 schreef nothing but a beaming eye:
 om even 2 texsten te gebruiken, lees voor rest hele stuk van Jezus onze hogeprister door, zie Hebreeën...

Kolossenzen 3: 1
Als u met Cristus bent opgewekt ten leven, streef dan ook naar de dingen die boven zijn, waar cristus zetelt aan de rechterzijde van God.

Hebreeën 4:1
"nu geldt Gods belofte dat we mogen binnenkomen om met hem te rusten, nog steeds. We moeten er dus voor oppassen dat niemand van u de schijn opwekt achter te blijven".

Dromen gebruikt God ook om dingen te laten zien...inderdaad, en meer?

Volgens mij is het een interpretatiekwestie. Ik heb een beetje het idee dat Nothing but a beaming eye (hoe kom je erop?) deze tekst vrij letterlijk interpreteert, zodat christenen er naar moeten streven om vanaf de aarde naar de hemel te gaan.
Zelf denk ik dat een mens alleen een echte ervaring van de situatie in de hemel alleen middels een droom of visioen of iets soortgelijks kan krijgen van God. Echt leven in die hemel komt pas na ons sterven. ( tenzij de Wederkomst eerder is)
Het "streven naar de dingen die boven zijn" interpreteer ik ongeveer zo: "Houd bij alles in je leven Christus en God voor ogen, streef ernaar om te leven zoals Christus."
De tekst uit Hebreeën is alweer een stuk lastiger te verklaren, maar het achterblijven zou ik niet al te letterlijk nemen.

Wat wel zo is, is dat men in gebed eigenlijk naar de hemel toegaat, want dan nader je immers tot God en kom je voor Zijn aangezicht.

PS: misschien kan een mod dan ook maar een titeledit uitvoeren, anders blijven er misverstanden bestaan.
Where is the wisdom we lost in knowledge?